5/5

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn voelt als een drukkende, knellende pijn aan beide kanten van je hoofd, of als een strakke band om je hoofd. Hoewel het spanningshoofdpijn heet wordt het niet altijd door spanning veroorzaakt. De hoofdpijn kan komen door spierknopen (triggerpoints) in de spieren van de nek, schouders en op het hoofd. Deze triggerpoints (spierkopen) kunnen uitstralende pijn geven naar een andere plek dan waar de triggerpoint in de spier zelf is.

De spanningshoofdpijn kan ontstaan of verergeren door o.a. mentale spanning of (langdurige) stress, een verkeerde houding of te weinig bewegen, slecht slapen, vermoeidheid, een verkeerd voedingspatroon of een nektrauma bijvoorbeeld een whiplash.

Deze hoofdpijnsoort kan erg belemmerd zijn voor het functioneren op een dag en jarenlang aanhouden als de juiste oorzaak niet gevonden wordt.

Chronische spanningshoofdpijn

Bij chronische spanningshoofdpijn heb je tenminste 15 dagen per maand last van spanningshoofdpijn. Het wordt ook wel ‘chronische dagelijkse hoofdpijn’ genoemd, omdat veel mensen deze hoofdpijn elke dag hebben. Het woord chronisch betekent ‘aanhoudend’ (het betekent niet ‘ernstig’, zoals sommige mensen denken. De ernst van de hoofdpijnen kan variëren van licht tot zwaar). Vanwege het aanhoudende karakter van de hoofdpijnen, kan het erg belemmerend zijn in de dagelijkse bezigheden activiteiten. Het kan zelfs zo erg zijn dat je altijd onzeker bent of bepaalde afspraken wel door kunnen gaan. Want wat als de pijn weer zo heftig wordt?

Wat veroorzaakt chronische spanningshoofdpijn?

Zoals de naam al verklaart: chronische spanningshoofdpijn klachten kunnen het gevolg zijn van veel spanning van de spieren en mentale spanning/stress. Veel spanningshoofdpijnen ontwikkelen zich zonder aanwijsbare reden. Spanningshoofdpijn werd voorheen toegeschreven aan een verhoogde spanning van de spieren in de nek, schouders en het gezicht. De spanning in deze spieren kan ontstaan door zowel psychische- als lichamelijke factoren.

Psychische factoren van spanningshoofdpijn zijn stress. In een stressvolle periode op school, werk of thuis, kunnen de spieren verkrampen en dit kan hoofdpijn veroorzaken. Sommige mensen hebben juist in het weekend last van de spanningshoofdpijn, wanneer de doordeweekse stress wegvalt. De lichamelijke toedracht van chronische spanningshoofdpijn kan bijvoorbeeld een verkeerde lichaamshouding zijn, het herhaaldelijk dezelfde beweging maken en grote inspanning, maar ook slaaptekort kan de spanningshoofdpijn veroorzaken.
Ook is het mogelijk dat er in het voedingspatroon triggerende stoffen zitten of dat er sprake is van een chronische watertekort.

Chronische spanningshoofdpijn ontwikkelt zich bij mensen die vaker dan normaal spanningshoofdpijnen hebben, totdat het elke dag voorkomt. Ongeveer 3% van de mensen heeft meer dagen per week last van spanningshoofdpijnen. Dan is er sprake van chronische spanningshoofdpijn.

Behandelen van (chronische) spanningshoofdpijn

De fysiotherapeut is uitstekend in staat om de meeste spanningshoofdpijnen te behandelen. Soms geeft deze symptoom bestrijding genoeg ontspanning/reset om de hoofdpijn niet meer te voelen. Echter kan het ook zijn dat er sprake is van hoofdpijn die zich niet zo makkelijk laat wegnemen. Bij GetHealed zijn zowel mogelijkheden voor de symptomen te bestrijden (middels de dienst PhysioCare) en te kijken of dit afdoende is, of er wordt een duurzame oplossing toegepast, lees hieronder verder.

Duurzame oplossing

Onze specialist Sjoerd Mertens, ontwikkelde een behandeling vanuit zijn passie en geloof dat er een oplossing moet zijn voor de (chronische) pijnpatronen. Na meer dan 9 jaar van onderzoeken en studies is het Mertens Pain Relief Protocol ontstaan. Dit protocol is aangepast naar de aandoening spanningshoofdpijn. Sjoerd heeft wetenschappelijke artikelen en onderzoeken bij elkaar gezocht om zodoende de behandeling aan te passen op migraine. Het protocol bestaat uit een specifieke volgorde waarin jij volledig zelf de regie over jouw gezondheid en klachten leert krijgen. De onderwerpen zijn ademhalingstherapie, triggerpoint-therapie (de juiste spieren ontspannen), een water en voedingsprotocol, bewegingsprotocol en het aanpassen/ressetten van pijnnetwerken in de hersenen. Je kan alles over deze behandelmethode lezen op de speciale pagina over SustainableCare.

Hulp nodig met Spanningshoofdpijn?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Welkom bij onze nieuwe website!

PhysioCare Nederland is vanaf heden GetHealed! 🎉

Heb jij pijn en heb je alles al geprobeerd? Ben je al diverse behandelingen verder, zonder duurzaam resultaat, en zegt de huisarts dat je maar met de pijn moet leren leven? GetHealed gelooft in het zelfhelende vermogen van het lichaam en helpt je om oude patronen te doorbreken en jezelf voorgoed te verlossen van pijn.